Η ΟΑΚ συμμετέχει στην παγκόσμια ημέρα δράσης για την κλιματική αλλαγή και εκπέμπει μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος

Παρασκευή, 15 Μαρτίου 2019

Την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019, 40 μαθητές της Ε΄ Τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κουνουπιδιανών, επισκέφθηκαν την ΟΑΚ για να παρακολουθήσουν το νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Ερωτόκριτος. Το παραμύθι της Κρήτης», το οποίο υλοποιεί την τρέχουσα σχολική χρονιά η ΟΑΚ, με αφορμή την ανακήρυξη του 2019 ως «Έτος Ερωτόκριτου». Παράλληλα, με αφορμή την ανακήρυξη της 15ης Μαρτίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Δράσης για την Κλιματική Αλλαγή, το παρόν Πρόγραμμα επικεντρώθηκε στα οικολογικά μηνύματα, τις αξίες και τις αρχές που πρεσβεύει το έργο του Ερωτόκριτου.

Αρχικά, οι μαθητές ενημερώθηκαν από την επιστημονική συνεργάτιδα του Ιδρύματος, Μαρία Χατζηαποστόλου, για τη ζωή και το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, το ιστορικό πλαίσιο της εποχής, τη διαχρονικότητα του έργου και την επίδραση σε σημαντικούς καλλιτέχνες και ανθρώπους του πνεύματος στους οποίους λειτούργησε ως πηγή έμπνευσης, καθώς και για τις πανανθρώπινες αξίες που εκείνο πρεσβεύει.

Παράλληλα, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία ν’ ακούσουν από τον επιστημονικό συνεργάτη και Βιβλιοθηκονόμο της ΟΑΚ, Ιωάννη Μουντογιαννάκη, την ιστορία του Ερωτόκριτου από το βιβλίο «Ο πρώτος μου Κορνάρος: Ερωτόκριτος», της συγγραφέως Λίνας Σωτηροπούλου και να συζητήσουν για τη δύναμη της αγάπης και τις διαχρονικές αξίες του έργου. Αμέσως μετά οι μαθητές παρακολούθησαν το video στο οποίο 77 καλλιτέχνες ερμηνεύουν τον Ερωτόκριτο, πρεσβεύοντας με αυτόν τον τρόπο, οικολογικά μηνύματα.

Στη συνέχεια, ο επιστημονικός συνεργάτης και Υπεύθυνος του Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας της ΟΑΚ, Αντώνης Καλογεράκης –μέσα από την προβολή οπτικοακουστικού υλικού– ενημέρωσε τους μαθητές για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε ολόκληρη την υφήλιο, αλλά και στον τόπο μας (επαναλαμβανόμενες ακραίες φυσικές καταστροφές, πλημμύρες κ.ά.), υπογράμμισε το εφιαλτικό σενάριο για το μέλλον της γης, αν συνεχιστεί η ολοένα αυξανόμενη ρύπανση, πρόβαλε τη διαμαρτυρία των παιδιών προς τους ηγέτες του κόσμου και τις διαδηλώσεις ανά τον κόσμο –μέσα από τη σύνδεση στη ζωντανή ροή του διαδικτύου– και μίλησε στα παιδιά για την επίσκεψη του κορυφαίου Θεωρητικού Φυσικού και Κοσμολόγου Στήβεν Χόκινγκ στο Ίδρυμα τον Σεπτέμβριο του 1998, ο οποίος σε κάθε ευκαιρία τόνιζε ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους της ανθρωπότητας και χαρακτηριστικά έλεγε ότι θα πλήρωνε για να έστελνε όσους αρνούνται ότι υφίσταται το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη Αφροδίτη, όπου οι υψηλές θερμοκρασίες καθιστούν αδύνατη την ύπαρξη ζωής, όπως τη γνωρίζουμε.

Ο κ. Καλογεράκης μέσα από τον ζωντανό διάλογο και τη συζήτηση με τα παιδιά, ανέδειξε την ιδιαίτερη σημασία της παγκόσμιας ημέρας δράσης για την κλιματική αλλαγή, εξηγώντας ότι ο πλανήτης μας έχει άμεση ανάγκη συνεργασίας όλων των γενεών για να αντιμετωπιστεί σήμερα η κλιματική αλλαγή που πλήττει όλους μας άμεσα, ώστε στο ερώτημα τι θα απαντήσουμε στα παιδιά μας και στα εγγόνια μας όταν μας ρωτήσουν στο μέλλον τι κάναμε για την κλιματική αλλαγή όταν ακόμα είχαμε χρόνο, να μπορούμε να τους δώσουμε ξεκάθαρη και ειλικρινή απάντηση, κοιτάζοντάς τους στα μάτια. Άλλωστε, αυτό φωνάζει και η 16χρονη Σουηδέζα μαθήτρια Γκρέτα Τούνμπεργκ, η οποία προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης 2019 και η οποία κάθε Παρασκευή βρίσκεται έξω από το Κοινοβούλιο της χώρας της, απαιτώντας μέτρα για την κλιματική αλλαγή. Σε κάθε περίπτωση, το φυσικό περιβάλλον πρέπει να το κληροδοτήσουμε στην καλύτερη δυνατή κατάσταση και όχι πληγωμένο, στο βωμό του πρόσκαιρου κέρδους. Η εξοικονόμηση, η εγκράτεια, η ανακύκλωση, η ελαχιστοποίηση των αποβλήτων και των πλαστικών, η απεξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και η στροφή μας στις ήπιες μορφές ενέργειας, μπορεί να μας δώσουν εναλλακτική για το αύριο, ώστε και οι μελλοντικές γενιές να έχουν το δικαίωμα να ζήσουν αξιοπρεπώς, όπως μας διδάσκουν τα Πατερικά μας κείμενα και μας καθοδηγεί σοφά ο «Πράσινος» Πατριάρχης μας, ο Παναγιότατος κ.κ. Βαρθολομαίος.

Ακολούθως, οι μαθητές οδηγήθηκαν στο Μουσείο Κρητικών Βοτάνων – Herbarium Jacques Zaffran, όπου ενημερώθηκαν για τη σπάνια κρητική χλωρίδα, καθώς και για τη γενικότερη περιβαλλοντική δράση του Ιδρύματος (π.χ. Δράσεις Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας της ΟΑΚ, Εργαστήριο Ανακύκλωσης, Κρητικές στράτες, καλντερίμια της ΟΑΚ, σύγχρονες πρακτικές λύσεις και συνεδριακές δράσεις, ήπιες μορφές ενέργειας και λειτουργία φωτοβολταϊκού συστήματος κ.ά.). 

Στο τέλος οι μαθητές οδηγήθηκαν στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος «Το Φως», όπου ο Επιστημονικός Συνεργάτης και Βιβλιοθηκονόμος Ιωάννης Μουντογιαννάκης, τους ενημέρωσε για το έργο και τη δράση της Βιβλιοθήκης.

Με αρχές την αγάπη και την αλληλεγγύη προς τον συνάνθρωπο, τον σεβασμό προς τη φύση και με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών ως μελλοντικών ενεργών πολιτών, στην παρούσα εκπαιδευτική επίσκεψη φανερώθηκε πως υπάρχουν τρόποι να αλλάξουμε την υπάρχουσα κατάσταση, αν αλλάξουμε κατ’ αρχάς τον τρόπο που σκεφτόμαστε και ενεργούμε, με το να μη ρυπαίνουμε το περιβάλλον και αναλαμβάνοντας την ευθύνη όλοι μας και ο καθένας προσωπικά, καθώς η αλλαγή του κλίματος δεν περιμένει, είναι εδώ και επηρεάζει τις ζωές μας δραματικά.


Φωτογραφίες

-
-
-
-
-
-